Mina 16 vanligaste anledningar att shoppa.

Johanna Flood

Varför shoppar vi? Här har jag samlat 16 av de hittepå-anledningar som jag och mina vänner har använt för att med gott samvete kunnat köpa saker de senaste åren. Kolla på ditt bankkonto. Vilka är dina anledningar att köpa de fem senaste grejerna du shoppade?


1. Shopping för att jag är värd det

Jag har jobbat så jävla hårt på slutet. Sedan jullovet som jag knappt hade. En söm har till och med trådat upp sig och tyget är slappt på mina favoritbyxor. Om jag inte är värd lite nya grejer, vad är då meningen med allt slit och alla arbetsdagar med dubbelsiffror på tidrapporten?

Att ge till mig själv för att hedra mig själv och värdera mig själv är ett av mina bästa argument för att få shoppa. Att unna sig. I stunden hittar hjärnan på alla möjliga anledningar. Den kan till och med vit-ljuga och motivera köpet med att jag inte har köpt något på hela kvartalet fast internetbanken visar en annan verklighet.


2. Shopping av offerkofta – tröstshopping

Motsatsen mot att jag är värd något är att jag är värdelös, som efter ett möte som gick dåligt, eller efter en natt med dålig sömn. Det enda som kan ändra på känslan av att vara värdelös? Spendera värde på prylar till mig.


3. Konsumtionsprestation

Att inte ha det senaste, bästa, snyggaste är att underprestera. Att vara på topp innebär för mig att ha koll på trender och hur saker ska vara. Konsumtion kan vara en sorts prestation som får oss att känna oss bättre. En gammal bil, slitna skor och träningskläder som är ute signalerar att vi inte har koll.


4. Shopping för att det finns på skärmen

Jag minns inte hur man lever längre utanför skärmar – först dubbla 27-tummare på jobbet, sedan en mobilskärm efter jobbet och en tv-skärm på kvällen samtidigt som jag parallellkollar i telefonen för att varva ner. På några av skärmarna kommer det reklam för ett liv jag vill leva. Jag får ett behov av att leva och tror att shopping ska lösa det, fast livet finns där utanför mina skärmar redan nu. Jag är så trött och dum av alla skärmar att jag klickar hem det.


5. Shopping mot ålderdom

En fördel med att vara gammal är att vi har råd att materialdopa oss med förhoppningen om att kompensera för åldrande muskler, leder och hud. Det gör så fruktansvärt ont att bli sämre och fulare. Att inse att vår prime time är borta. Den där övergången från sexig och lovande till andra sidan av ålderstrappan – på väg mot döden. Klimakteriet, övermognaden. Från spänst till slapphet, häng och rynkor. Det gör så ont att det bara botas kortvarigt av shopping – om vi inte accepterar livets gång och häng. 


6. Shopping för att duga

Även de i sin prime time behöver shopping för att duga. Serum. Ansiktsmask. Glow. Bronzer. Concealer. Coutouring. Blush. Caia. Hickup. UV-lampa för att göra naglar.

Mina ungar har lagt 80% av sina disponibla inkomster på smink de senaste åren. Resten har de lagt på tuggummi, koffeinläsk, snabbmat och godis eftersom vi har köpt deras telefoner och betalar för deras hobbyer.

Frågar du 13-åringen måste man ha serum. De ger ansiktet liv – hon kan ha blandat ihop det med syre.

16-åringen satsar mer på krämer, puder och smörjor i 50 nyanser av hud.

De kan mer om make-up än en professionell sminkös gjorde under tidigt 00-tal när jag var ung. De har bord fulla med smink och Bianca Ingrosso har kontona fulla av mina och andra barns pengar som de spenderat för att duga efter att ha scrollat igenom Tik tok.

De är snygga. Men de är inte lyckligare än jag var i den åldern fast jag saknade deras smink.


7. Shopping för att inte skilja sig

Känns äktenskapet lite gjort? Har ni varvat allt ni kan prata om? Är din man lite ful med flint och öronhår? Är det tråkigt i sängen? Köp något! Ju större och dyrare desto bättre – gärna en investering. Helst ett nytt badrum, kök eller spa men även en ny skjorta till maken eller en airfryer kan räcka en bit. Eller en ny bil som passar familjens nya behov. Genom att köpa saker behöver ni inte stanna upp. I stället hamnar ni rakt i känslan av att investera i en bättre framtid tillsammans – även om ni kanske inte passar ihop.


8. Shopping för att höra till

Förra året åkte jag och ett gäng medelålders medelklassdamer i våra mellanklassbilar till Mellansveriges längdparadis. En del av oss hade lagt mer tid på att åka skidor än andra, och de var starkare. Jag kunde acceptera det eftersom jag valt att göra annat än att snora och svettas i den vita vackra skogen, som att jobba alldeles för mycket.

Däremot kunde jag inte acceptera att jag hade fulast outfit i spåret och att mina skidor var gamla. Jag jämförde mig med de andra och kände mig sämre och gjorde relativt omedvetet något åt det (ett skolboksexempel på hur jämförelse leder till konsumtion). Kort därefter köpte jag ny jacka och nya skidor. Jag trodde jag skulle älska att åka längd efter det, men i stället kände jag mig ännu sämre eftersom jag visste att jag hade bäst utrustning och det ändå är jobbigt att åka skidor. De gamla laggen står kvar i förrådet och tar plats och samvete och borde putsas och fotas och säljas.


9. Shopping för att kunna vara i naturen

För att uppskatta naturen på riktigt måste vi ha bra grejer. Riktiga nya vandrarkängor, en uppblåsbar SUP eller ett underställ i merino. Bara genom att på riktigt vara i naturen kan vi älska den som den måste älskas för att vi inte ska förstöra den. Jag bakar in mina anledningar i naturromantik för att lura mig att jag gör riktiga inköp. Det tycker jag och naturen att jag ska sluta med.


10. Shopping för att vara miljövänlig

Vissa av oss känner att shopping inte är så bra. Ibland känner vi ett stick av samvete kring CO2 och det där. Vissa av oss känner det ännu mer. En del av oss känner så mycket att vi försöker köpa bort det. Vi vill gärna agera oss hållbara. Konsumera oss hållbara.

Det härliga och skrämmande är att vi inte behöver mer, vi behöver mindre, men att köpa mindre känns inte. Det känns mer som att man är miljövänlig när man gör något aktivt, som shoppar sig något miljömärkt som vi vill tro gör oss miljövänliga. Stöttar marknaden.

Det vore så nice om det gick att kombinera bättre, snyggare, oftare och mer med hållbarhet. Om mer eko-grejer betyder bättre för naturen. Elbil, passivhus, PFAS-fria fritidskläder och skor gjorda av sockerrör. Marknadsföringen får oss att tro på det.


11. Shopping som tidsfördriv

Ett stressat liv gör oss lätt uttråkade. Vi är ovana att inte kötta på. Det gör ont att bromsa in. Det är tråkigt och känns meningslöst. När vi bromsar in hinner inte själen med, i stället för lugn får jag en känsla av att jag borde göra något. Då kan det hända att vi shoppar för att få en känsla av att åstadkomma. Kanske nya gardiner, en tavla eller en lampskärm för att lyfta hemmet.


12. Shopping för att inte ha tappat det

The show must go on.


13. Shopping för en nystart

Ny termin, ny säsong, nytt hus, nytt nåt. Allt nytt fordrar shopping.


14. Shopping för inre frid

Jag minns en tid när jag var väldigt stressad. Min mamma var döende. Jag hade svårt för ljud. Jag ryckte till av dem och det tog lång tid att hitta fokus igen. De gjorde reklam för noise-cancelling hörlurar. Jag saknade musik, jag saknade allt som egentligen var skönt och kul. Jag saknade lugn.

Jag tänkte att jag skulle läka om jag bara fick lite tystnad och musik för mig själv i en värld full av allergiframkallande oljud. Jag trodde mitt liv skulle förändras i grunden, mitt psyke bli stabilt. Kanske skulle till och med mamma bli frisk. Så jag la ut nästan tre papp på ett par svarta lyxlurar med fantastiskt ljud och oljudsfilter. Bara för att några månader senare komma på hur de gjorde ont mot örhängena och att jag blev svettig på öronen så det nästan bildades ett rött eksem som kliade. Och det kom ändå in ljud. Hörlurarna ligger fortfarande nästan oanvända i en låda men saknar en viktig sladd som jag inte har orkat hitta.


15. Shopping för att det är rea

Black Friday.


16. Shopping i våra gener

Att handla står för något större än att bara spendera pengar. Det ger uttryck för ett urgammalt mänskligt driv som tidigare var livsviktigt (att hämta nötter, kött, pälsar och preppa inför vintern) men som i dag på allvar håller på att förstöra både naturen och människorna. Att shoppa ger en känsla att vara förberedd för svårare tider. Att shoppa är att ta ansvar för framtiden, har jag kommit på mig att tänka.